Høy service i alle situasjoner

Å være mekaniker hos EMS og jobbe med større reparasjoner er en tøff utfordring.

– Vi tilbyr vår hjelp og service til alle kunder, noe som gjør at vi tar oss av det meste av anleggsmaskiner, uansett fabrikat, sier Danylo Servatyak ved EMS-verkstedet i Sollentuna.

Et sterkt servicetilbud er en viktig nøkkel til suksess, og viktig for raskt å kunne utbedre feil eller betjene kundenes maskineri. En verdsatt servicetjeneste er å selv kunne bestille time på nett for service og reparasjon.

Feltservice og verksted

EMS tilbyr feltservice når mekanikere skal ut og fikse problemer på stedet hos en kunde. Ved behov for mer omfattende tiltak eller større reparasjoner, utføres de på verksted.

– I vårt reparasjonsverksted tar vi oss av større jobber som ikke lar seg utføre i felt. Det kan være når det kreves tilgang til heiser og spesialverktøy som vi har på verkstedet.

– Vi tar oss også av skadereparasjoner for forsikringsselskaper, fortsetter Danylo, som har vært mekaniker på verkstedet de siste to årene.

Tidligere har han jobbet med ettermarked og utstyr til gravemaskiner og har god erfaring også på dette området.

Ble et nytt veivalg

Da Danylo begynte på videregående skoles bilprogram, hadde han sikte på å bli bilmekaniker, men ved en tilfeldighet var veivalget annerledes.

– Jeg hadde en mentor som var interessert i maskiner og foreslo at jeg skulle ta praksis hos EMS. Det vekket interessen min for å jobbe med gravemaskiner, sier Danylo.

Hva er det beste med jobben din?

– Jeg liker å gjøre større jobber og ta nye utfordringer.

– Det er også utviklende og en skiftende jobb med stor variasjon. Det kan være alt fra å skifte dekk til å skifte tiltrotator på en gravemaskin. Vi prøver alltid å hjelpe en kunde så raskt vi kan for å minimere nedetid.

Hvilke utfordringer kan det være?

– Noen ganger må jeg ta ned og demontere en hel maskin for så å sette den sammen igjen etter reparasjon. Da må du være veldig presis.

– Ettersom vi reparerer alle merker, krever det at vi kjenner anleggsmaskiner av ulike typer. På verkstedet går vi også gjennom alle innbyttemaskiner før de kan selges.

Kan du fortelle oss om en virkelig tøff utfordring?

– Vi har måttet ta vare på maskiner som tilfeldigvis «tok et bad». Det kan være under arbeid i nedsenket terreng eller nær vassdrag hvor en anleggsmaskin har sunket ned i vann. Vi må da bytte ut all elektronikk og demontere hele maskinen. Vi klarer nesten alltid å redde en maskin, selv i vanskelige utfordringer, avslutter Danylo.